pytanie przesłane na maila:
Mam toyotę corolle E15 rocznik 2008 silnik 1.6 124KM benzyna VVT-I Chciałbym do niej zamontować tempomat to znaczy tą manetkę ale w mojej kierownicy niema otworu zaślepki i byłem u elektryka on mi powiedział że benzyniak nie mają w komputerze wgranego tempomatu znalazłem Pańskie posty chciałbym zaciągnąć informacji od Pana.
Z góry dziękuję za wiadomość.
Pozdrawiam
Jerzy
Odpowiadając na pytanie:
Witaj Jurek,
zaślepki musisz mieć w kierownicy po obu stronach, pod nimi znajdują się śruby trzymające poduszkę powietrzną, w prawej zaślepce trzeba wyciąć otwór pod tempomat a najwygodniej kupić tempomat z zaślepką która posiada taki otwór. Informacja którą udzielił elektryk nie jest prawdziwa, moja Corolla E15 to benzyna z silnikiem 1.6 Dual VVT-i, w której bez problemu zamontowałem tempomat, kilka osób które znam i mają benzyniaki czyli Corolle 1.6 Dual VVT-i lub Valvematic też to zrobiły. Wszystkie Corolle E15 mają już elektroniczny pedał gazu podłączony pod komputer, który odbiera z niego sygnał, ta sama linia komunikacyjna wykorzystywana jest do komunikacji między komputerem i tempomatem.
Odłącz akumulator, wyjmij zaślepki, które znajdują się po bokach kierownicy, dopasuj odpowiedni klucz imbusowy i odkręć poduszkę powietrzną, pod nią w środku kierownicy znajduje się gniazdo do podłączenia tempomatu. Tutaj na filmie masz pokazane jak odkręcić poduszkę https://youtu.be/-VFeRUuJNMY?t=115
Po odkręceniu śrub można wyciągnąć poduszkę i położyć na kolumnie kierownicy (nie trzeba odpinać kabla poduszki). Teraz w środku kierownicy będziesz widział gniazdo jak na poniższym zdjęciu (zaznaczyłem je na czerwono), należy do niego podłączyć tempomat. Jeżeli nie ma tego gniazda, to znaczy, że trzeba dodatkowo wymienić tzw. clockspring czyli ten okrągły plastikowy zwijacz kabli pod kierownicą, z którego powinny wychodzić 3 gniazda: 1 na poduszkę, 2 dla przycisków kierownicy, 3 dla tempomatu, ten facet na filmie wymieniał clockspring ale on miał jakąś wyjątkowo ubogą wersję bez przycisków na kierownicy a i tak po wymianie zwijacza taśmy pod kierownicą (tzw. clockspring) działa mu tempomat.
Sądzę jednak, że na 99% gniazdo do tempomatu tam na Ciebie czeka 🙂 i wystarczy jedynie odkręcić poduszkę i podpiąć tempomat. Najlepiej sprawdź samemu czy jest to gniazdo, to rozwieje wszelkie wątpliwości.